És akkor jött Bayer Zsolt a híres a komoly kutató és oknyomozó „újságíró”, majd megírta, hogy micsoda ostoba dolog az ha azt merészelem kifogásolni, hogy rendkívül érzékeny személyes-, egészségügyi adatokkal élnek vissza, hoznak ilyen adatokat nyilvánosságra, pusztán azért, hogy ellenlábasukat egy kampány során lejárassák.
Az „újságíró” szerint sokkal inkább arról kellene beszélni a Magyar Nemzet hasábjain írt véleménycikke alapján, hogy Varga Judit és Magyar Péter közül ki a nagyobb pszichopata, mint arról, hogy különösen érzékeny és védett személyes- és egészségügyi adatok kerültek ki nagy valószínűséggel az Országos Mentőszolgálat rendszeréből.
Nos ez utóbbi kérdés az ami mindenkit érint, kikerülhetnek-e az állam által fenntartott tulajdonolt rendszerekből kényes, szigorúan védett személyes információk, vagy nem?
Pár napja a Bors nevű „újság” megjelentetett egy mentési adatlapot/jegyzőkönyvet, amely a Bors szerint bizonyítja Varga Judit exigazságügy miniszter azon állítását, hogy Magyar Péter gyógyszermérgezést szimulált azért, hogy feleségét érzelmileg zsarolja, ráijesszen.
Magán a konkrét eseten túl az első kérdés az egy normálisan működő rendszerben az lenne, hogy honnan került elő ez az adatlap, hogyan szivároghatott ki ilyen kényes adatokat a sajtó számára, hiszen ez az a kérdés, amely mindannyiunkat érinthet, amely sokakban megingathatja az egészségügyi ellátórendszerbe vetett alapvető bizalmat. Ugyanis, ha ez egy politikai kampány során így megtörténhetett, akkor megtörténhet ez bárkivel, bármikor, amikor az adatkezelő, vagy az adatkezelő tulajdonosa, fenntartója éppen úgy gondolja, hogy ez számára előnyöket biztosíthat.
Tehát az első kérdés az az, hogy honnan kerülhettetek ki ezen a szigorúan védett egészségügyi adatok.
A mentés során keletkezett adatok egyrészt az Országos Mentőszolgálat adatbázisában, másrészt az EESZT-ben (Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér, népszerű nevén Felhő) található meg.
Az EESZT-ben tárolt adatokhoz maga a mentés alanya, azaz jelen esetben Magyar Péter, illetve az a személy akinek ehhez ő maga jogosultságot adott férhet hozzá. Szintén hozzáférhet ehhez a rendszerhez ellátási érdekből bármely egészségügyi szolgáltató.
Azonban, bárki is próbál az EESZT-ből adatokat letölteni, azt a rendszer napra, másodpercre pontosan naplózza. Amennyiben egészségügyi szolgáltató tölt le adatokat az EESZT rendszeréből, akkor az adatletöltéshez be kell jelentkeznie a saját eszemélyi igazolványával a megfelelő adatbiztonság biztosításáért. Így ebben az esetben a pontos időpont mellett ismert az a személy is, aki az EESZT rendszeréből adott személy adatait letöltötte, megnyitotta. Sőt, az adat letöltés/megnyitás tényét az EESZT az adatok tulajdonosával ismerteti is. Azaz bárki számára látható, hogy az egészségügyi adataihoz név szerint ki és mikor fért hozzá.
Ennek értelmében rendkívül egyszerű megállapítani azt, hogy ki és mikor nyitotta/töltötte le Magyar Péter mentési dokumentumait, amennyiben ez az EESZT rendszeréből történt volna. Csakhogy a jelek szerint a Bors által közzétett adatlapok nem az EESZT-ből származnak. Hiszen mind adattartalmukban, de felosztásukban is különbözik a Bors által közzétett és az EESZT.ben megtalálható dokumentum.
Az EESZT-ben látható, és a letölthető mentési dokumentáció formáját, adattartalmát, az Országos Mentőszolgálat által készített Betegdokumentáció az Intelligens Fedélzeti Terminálon Szabványos Eljárásrend című dokumentumának 71. oldalán pontosan bemutatja a „kórházi esetlap megtekintése” fejezetben. Ugyanezt a formátumot lehet látni akkor is, amikor valaki a saját mentési dokumentumát tölti le, vagy egy egészségügyi szolgáltató tölti le a beteg mentési dokumentumát az EESZT rendszeréből.
Azonban a Bors által közzétett esetlap, mentési dokumentáció az EESZT-ből letölthetőhöz képest sokkal bővebb adatokat tartalmaz - ilyen például a mentőegység azonosítója, a mentőállomás azonosítója, a rendszám, a Tetra id. száma,a mentőegység típusa,vagy akár a bejelentő telefonszáma - és némileg a formátuma is más. (Ezt nem mellékelem ugyanis nem kértem erre engedélyt a propagandalaptól, de itt megtekintheti)
Tehát nem azonos a két mentéssel összefüggő adatalap, hiszen más adatokat és formátumokat találunk az EESZT rendszerében levő dokumentumokon, mint a Mentőszolgálat belső rendszerében található a Borsnak kiadott dokumentumokon.
Ugyanakkor ezen mentési adatok kétséget kizárólag az Országos Mentőszolgálatnál keletkeznek, és a Bors által közzétett adatok nagy valószínűséggel - hiszen ezen mentés apróbb részletei is szerepelnek - a Mentőszolgálatnál tárolódnak. Azaz ezen adatok adatkezelője és felelőse az Országos Mentőszolgálat és annak főigazgatója.
Így könnyű belátni, hogy ez a rendkívül szigorúan védett személyes egészségügyi adatokat érintő adatszivárgás szinte biztosan az Országos Mentőszolgálattól eredhet.Sokakban kétségeket vetett fel a Bors által közzétett adatlapon az, hogy a bejelentő vezeték neve feketével ki van húzva, de a Dr. előtag valamint a Péter keresztnév látszik. Ez így azt a látszatot kelti, hogy maga Dr. Magyar Péter a bejelentő, ami az egész dokumentumot hitelteleníti. Azonban a válasz valószínűleg ennél sokkal egyszerűbb. Egyrészt elképzelhető, hogy a bejelentéskor egyszerűen a 112 Hívásfogadó Központ munkatársa, vagy a mentésirányító elírta, és összekeverte a bejelentő- és betegneveket, de ennek van kisebb valószínűsége. Sokkal valószínűbb, hogy ez az egész eset a hagyományos mentőhívásoktól eltérően zajlott le. Aki ismeri egy kicsit is a NER világát az pontosan érteni fogja, hogy ilyen helyzetekben is a kiváltságos réteg hogyan tud VIP kivételezett ellátáshoz jutni (ennek feltárása mellesleg újságírói feladat lenne, ugye kedves „újságíró”?) Varga Judit az eset idejében még igazságügyi miniszter volt, így rendelkezett mind a megfelelő kapcsolatokkal, mind a megfelelő telefonszámokkal ahhoz, hogy ne az átlagállampolgár rendelkezésére álló lehetőségekkel hívjon mentőt. Azaz aligha valószínű, hogy Varga Judit az őrjítően lassú 112-es rendszeren keresztül kért volna segítséget, sokkal valószínűbb az, hogy valaki mást hívott fel. A más lehetett akár Dr. Takács Péter egészségügyért felelős államtitkár is, vagy a még jelen pillanatban a helyén levő mentőfőigazgató, aki szintén nem a 112-vel kezdett el bűvészkedni, hanem egyenesen kiadta egy akár egy Dr……. Péter nevű kollégájának a feladatot, hogy intézze. Így már érthetővé válik, hogy nagyon nagyon valószínű az, hogy a Dr………Péter személye nem azonos Dr. Magyar Péter személyével, sőt erősen bizonyos az is, hogy az egyik doktori cím az orvost a másik pedig jogászt takar. A fentiek csak megerősítik azt a tényt, hogy a Bors által közzétett mentési dokumentum az valós, ennek ellenkezőjét az Országos Mentőszolgálat sem állította, sőt a mai Kormányinfón maga Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter tényszerűen elismerte, hogy jogsértés történt. Tehát, a jogsértés tényét immár a kormány is elismeri, míg az adatszivárgás a fentiek alapján nem történhetett meg máshol, mint az Országos Mentőszolgálatnál.Ennek tükrében így meglehetősen komolytalan, hogy ennek vizsgálatával az Országos Mentőszolgálatot bízták meg. Nem lehet megelégedni azzal az igen kényelmes, szokásosan maszatolós hozzáállással, amit Péterfalvi Attila Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnöke képvisel, hogy majd megvárja az Országos Mentőszolgálat vizsgálatát az ügyben.
Ez az eset sokkal fontosabb annál, hogy csak az Országos Mentőszolgálat főigazgatójának a menesztésével megoldható legyen.
Hiszen alapvetően rendülhet meg minden magyar állampolgárnak a bizalma abban, hogy az egészségügyi ellátórendszer adatkezelésében bízhat. Nem bízhat abban, hogy különleges személyes adata ne kerüljön ki akkor, amikor ez éppen az adatkezelőnek, vagy kormányak az érdekében állana. Hogyan lehet így biztosítani azt, hogy a széles közvélemény számára senkinek ne kerülhessen ki akár a pszichiátriai kezeléséről, alkoholizmusáról, vagy nemi betegségéről információ?
Hogyan hív majd így mentőt bárki is, ha szerette közszereplő és akár önhibájából, akár önhibáján kívül veszélyeztető állapotba kerül? Hogyan lehet abban biztos, hogy ezen dokumentumok nem kerülnek majd a hatalom számára éppen megfelelő pillanatban a nyilvánosság elé?
Valószínűleg egyetlen politikus sem szeretné, még akkor sem ha közszereplő, hogy ezen szigorúan bizalmas adatok nyilvánosságra kerüljenek róla.
Éppen ezért az ilyen jellegű visszaéléseknek, jogsértéseknek, bűncselekményeknek most azonnal kell véget vetni, különben mindannyiunkra igen szomorú világ jön, és akár a legkiszolgáltatottabb állapotunkban is azon kell a gyógyulás helyett izgulnunk, hogy az ellenségünk mikor jut hozzá a különösen védett személyes egészségügyi adatainkhoz.
Végezetül szeretném leszögezni, hogy a házasságon belüli erőszakot, bármilyen formában, érzelmi zsarolás formájában is elutasítom, megvetem. Ebben az esetben is, és egyébként is, mégis úgy gondolom, hogy a XXI. században a diverzifikált gondolkodás lehetővé teszi, hogy egyszerre, de egymástól függetlenül két különböző dologról nyilvánítsak véleményt, azokat egymással nem összemosva.
Tudom, látom ez még „újságíróknak” sem megy.