Még a 90-es évek elején több módszerrel is kísérletezett a magyar pedagógia. Így tanulhatott az akkor hatodikos húgom a Zsolnai módszer alapján biológiát. Érdekessége volt a tankönyvnek, hogy míg az emberi testtel marginálisan foglalkozott (például az agyról szóló fejezete nem egészen fél oldal volt), addig a női mell, mint az örömszerzés forrása hat oldalon keresztül kapott hangsúlyt a tankönyvben. A módszer bizonyára remek és működőképes, azonban valahogy az emberi test működésével kapcsolatban a fentiek miatt némi aránytalanságot éreztem.
Most a fiam hatodikos és tegnap éppen a témazáró dolgozatára készülve került a kezembe a központi Természetismeret könyve. Szomorúan konstatáltam, hogy az elmúlt több, mint 25 évben a helyzet nem javult, sőt sokat romlott.
Bár a mostani központi tankönyvben már hangsúlyosabb szerepet kap az emberi test és annak funkciója, ám még mindig erősen taszító az egyszikű-kétszikű, vagy a nyitvatermő-zárvatermő témák teljesen felesleges sulykolása. Tényleg néha az az érzése az embernek, hogy a szerzők arra játszanak, hogy hogyan vegyék el a kedvét a gyermekeknek a biológiától.
Mindeközben nem mellesleg komoly problémákkal és szakmaisággal is küzd a 6. osztályos gyerekek számára megírt természetismeret könyv, hiszen nemcsak a nemiséget kezeli szemérmesen, hanem például az újraélesztést és az elsősegélynyújtást is valahol a 70-es évek szellemiségében képzeli el. Az elsősegélyről szóló leckét mindjárt úgy is kezdi, hogy már a felütésnél azt sugallja, hogy inkább hagyd is a francba, hiszen csak ronthatsz rajta.
“ A jó szándék nem elég ahhoz, hogy szakszerűen segítsenek a bajban, a baleseteknél. A helytelenül, szakszerűtlenül végzett elsősegély ronthat a sérült állapotán!”
Miközben az újraélesztésről alig-alig ír, és sajnos amit igen, azt is rosszul, addig például hagyná elvérezni az artériás vérző beteget, mert “Nyomókötést csak szakember készítsen.”
De szintén botrányos a légúti idegentest eltávolításának a könyvben leírt módszere is, hiszen így fogalmaz:
“fuldoklás…A legsürgetőbb tennivalók: Nyúljunk a fuldokló szájába és kíséreljük meg a garat-gégebemenet tájékáról az idegen testet eltávolítani…” Amivel két dolgot érhetőnk el: a fuldokló leharapja az ujjunkat, vagy az idegentestet sikerül még lejjebb tolva beékelnünk.
És akkor még nem beszéltem a mérgezésekről:
“Ha már a vegyszer a gyomorban van, a beteget hánytatni kell. Maró vegyszer esetén itassunk a sérülttel hideg vizet, vagy tejet”
Mert ugye ez utóbbit valószínűleg sohasem próbálta a szerző kémiaórán sem, víz meg ugye a kénsav (ha esetleg nem rémlene, a kénsav szó szerint elforralja a vizet, olyan hő keletkezik a reakciókor), arról a tényről már nem is beszélve, hogy a maró anyag kimarhatja a nyelőcsövet, így a megitatott víz/tej a további maróanyaggal a testüregekbe juthat.
Meglehetősen bosszantó és felháborító, hogy bárki is kiengedte és engedélyezte ennek a könyvnek a megjelenését, hiszen így valóban sokkal többet árt, mint segít. Különösen az a dühítő az egészben, hogy ma már online is nagyon könnyen és ingyen hozzáférhető olyan tudás, ami valóban életet menthet és valóban alkalmas a professzionális elsősegélynyújtásra is.
Itt például egy rövid és érthető anyag található, de használható a Mentőszolgálat által androidra és ios-re is kifejlesztett applikáció.
Az pedig már maga a megtestesült ostobaság, hogy azzal kezdi a bevezetést az elsősegélynyújtásba, hogy az elsősegélynyújtó ronthat a helyzeten. Ugyanis mindenkit arra bíztatunk, hogy menjen oda, nézze meg, mert csak így tud életet menteni.De nemcsak az elsősegélynyújtással van komoly probléma a tankönyvben, magát a szaporodás című részt is úgy taglalja, mintha maga Dúró Dóra írta volna, aki éppen most szigorítaná a szexuális felvilágosítás szabályait.
“a megtermékenyítés az anya testében megy végbe. Az apa több millió hímivarsejtet juttat az anya szervezetébe.”
Ennyi, semmi szex, semmi további felvilágosítás, csak szemérmesen és prűden, szó sincs itt már a női mellről, pláne annak örömszerző szerepéről, mint 25 éve.
Érdemes megnézni a gyerekek számára készült sematikus ábrákat, habár a női nemi szervekről is beszél, a csiklót csak kihagyta szemérmesen, a kisajkakról már nem is beszélve. Visszatértünk a ló túloldalára a szemérmes tagadáshoz, valamint a “majd az ezt a fejezetet olvassátok el otthon” szemlélethez.
Pedig ezeknek a gyerekeknek szükségük lenne a felvilágosításra, hiszen sokan sajnos még most sem kapják meg ezt otthon. Sok 10-12 éves gyerek már látott pornófilmet - ezek a tartalmak könnyen hozzáférhetőek, és ebben a korosztályban már szinte mindenkinek van mobilja - amit aztán végkép nem tud értelmezni, hacsak nincs olyan szülője, aki erről időben beszél vele.
Arról nem is beszélve, hogy az acceleratio a nemi érés felgyorsulása miatt a mai gyerekek sokkal korábban érnek, mint egy-két évtizeddel ezelőtt. Így gyorsan és könnyen összezavarodnak, miközben teljesen természetes az érdeklődésük a szex iránt.
Teljességgel érthetetlen az a hozzáállás, amivel a homokba dugja a fejét a jelenlegi oktatáspolitika, és szemérmesen lesütött szemmel még a csiklót is kitakarja.Ezzel a mentalitással ugyanis, csak a nem kívánt terhességek és a csecsemő-gyilkosságok, na meg a nemi betegek számát fogjuk növelni. A kötelező hittan és erkölcstan oktatása helyett pedig ideje lenne már tényleg minőségi egészségügykultúrát oktani, hiszen ezzel valóban életeket tudunk megmenteni, valamint a felelős szexualitásra is meg tudjuk tanítani a gyermekeinket, míg a hittan és erkölcstan bátran maradhatna fakultatív megoldásnak. Ez ugyanis valóban az abortuszok számának valós csökkentését jelenthetné, mert nem a hozzáférést kell megtiltani, hanem sokkal inkább a nem kívánt terhességek megelőzést kell célként kezelnünk.
Erre pedig a legrosszabb válasz az, amit most is teszünk, hogy amit nem látunk, az nincs.
Ha nem veszünk gyorsan 180 fokos fordulatot hamarosan a Csonka Családok Évét és a szelfi közben elvérzettek évét fogjuk megtartani.
Ráadásul a női mell mint az örömszerzés forrása is elapad, miközben az óriás plakátokról a Brüsszel és Juncker tekint le ránk - óvszerhasználat helyett.